ROZDZIAŁ VIII
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI
§ 50
1. Współdziałanie wychowawcze szkoły z rodzicami ma na celu dobro poszczególnych uczniów i ogółu społeczności uczniowskiej (klasowej, szkolnej) oraz usprawnienie pracy wychowawczej z uczniami.
2. Formy współpracy przybierają postać spotkań indywidualnych i grupowych oraz kontaktów korespondencyjnych.
3. Współdziałanie rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli odbywa się w oparciu o następujące zasady:
1) partnerstwa,
2) pozytywnej motywacji,
3) wielostronnego przepływu informacji,
4) spójności oddziaływań,
5) aktywnej i systematycznej współpracy.
4. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji o swoim dziecku oraz porad w sprawach jego wychowania i dalszego kształcenia.
5. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do wyrażania opinii na temat postępów lub niepowodzeń w nauce swojego dziecka i przekazywania ich Dyrektorowi Szkoły.
6. Spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowawca oddziału ma obowiązek zorganizować co najmniej cztery razy w roku szkolnym, a są to:
1) dwa zebrania śródokresowe – informacyjne,
2) dwa zebrania podsumowujące I i II okres nauki.
7. Wychowawca ma prawo prosić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o indywidualne spotkanie na terenie Szkoły.
8. Rodzice (prawni opiekunowie) każdego ucznia mają prawo do indywidualnego kontaktu na terenie Szkoły z nauczycielami uczącymi lub z wychowawcą.
9. Rodzice uczniów mogą sporne problemy zgłaszać w celu ich rozpatrzenia do
wychowawcy, Pedagoga szkolnego, Psychologa, Dyrektora Szkoły,
§ 51
1. Szkoła organizuje i udziela uczniom, ich rodzicom (opiekunom prawnym) oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
1) rozpoznawaniu i diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości ich zaspakajania,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych ucznia,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi zdolnościami,
5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie, wspierania uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
7) wspieraniu nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych) w rozwiązywania problemów wychowawczych,
8) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana w formie:
1) zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów,
2) porad dla uczniów,
3) porad, konsultacji, wykładów dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
4. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi pośrednictwo i specjalistyczna pomoc uczniowi i rodzicom w formie określonej w ust.3.
REGULAMIN KOMISJI DYSCYPLINARNEJ
§ 52
1. W szkole działa komisja dyscyplinarna ds. uczniów.
2. Komisja dyscyplinarna jest komisją rady pedagogicznej, powołaną do rozpatrywania trudnych przypadków wychowawczych.
3. W skład Komisji dyscyplinarnej wchodzą:
- pedagog/psycholog szkolny – przewodniczący,
- wychowawca ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana – protokolant,
- przedstawiciel rady pedagogicznej.
Skład komisji można uzupełnić o:
- przedstawiciela rady rodziców,
- przedstawiciela samorządu uczniowskiego.
4. Zgłoszenie wniosku do komisji dyscyplinarnej:
- wniosek o rozpatrzenie sprawy zgłasza wychowawca klasy, jeżeli zastosowane przez niego środki nie przynoszą rezultatów,
- wychowawca klasy występujący do komisji dyscyplinarnej zobowiązany jest do przedstawienia pisemnej informacji o istocie problemu i zastosowanych dotychczas środkach wychowawczych,
- przewodniczący komisji ustala termin posiedzenia, na którym rozpatrywana będzie sprawa ucznia,
- wychowawca klasy informuje na piśmie ucznia, jego rodziców/ opiekunów prawnych oraz przedstawiciela rady pedagogicznej o terminie posiedzenia komisji dyscyplinarnej.
5. Tryb pracy komisji dyscyplinarnej:
- posiedzenie komisji jest tajne,
- posiedzenie otwiera przewodniczący komisji,
- stawienie się ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych na posiedzenie komisji jest obowiązkowe,
- wychowawca informuje zebranych o sprawie ucznia,
- dyskusja dotycząca problemu,
- druga część obrad – komisja w ścisłym składzie formułuje wnioski dotyczące dalszego postępowania w stosunku do ucznia (obejmują one zalecane środki wychowawcze i rodzaj kary),
- przewodniczący komisji informuje ucznia i jego rodziców / opiekunów prawnych o rodzaju kary,
- w sytuacji, gdy komisja dyscyplinarna wysunie wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów, przewodniczący komisji kieruje ten wniosek do dyrektora szkoły; Jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany przez dyrektora szkoły, powoływana jest rada pedagogiczna, która go rozpatruje i wydaje uchwałę; O decyzji rady pedagogicznej ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych informuje dyrektor szkoły.
6. Kompetencje komisji dyscyplinarnej:
- wydawanie zaleceń dotyczących dalszego postępowania w stosunku do uczniów stawianych przed komisją dyscyplinarną,
- udzielanie kar dyscyplinarnych zgodnie z § 46 statutu szkoły,
- wnioskowanie o skreślenie z listy uczniów.
7. W przypadku nieobecności ucznia lub jego rodzica (opiekuna prawnego) na posiedzeniu komisji dyscyplinarnej, wyznacza się drugi termin posiedzenia celem rozpatrzenia określonej sprawy przez komisję dyscyplinarną.
§ 53
Uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły z powodów wymienionych w § 48.
§ 54
1. Przed skierowaniem wniosku do komisji dyscyplinarnej o skreślenie ucznia, wychowawca ma obowiązek:
1) zdiagnozować problem,
2) przeprowadzić rozmowę z uczniem, rodzicami (opiekunami prawnymi), powiadomić o dalszych konsekwencjach,
3) podjąć działania wychowawcze (w tym uruchomić procedurę kar),
4) podjąć współpracę z pedagogiem szkolnym.
2. Po rozpatrzeniu wniosku komisji dyscyplinarnej o skreślenie ucznia z listy uczniów oraz zasięgnięciu opinii w danej sprawie samorządu uczniowskiego (opinia ta nie jest wiążąca) dyrektor szkoły może:
1) na podstawie uchwały rady pedagogicznej w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów,
2) odstąpić od wniosku o skreślenie z listy uczniów i przywrócić w prawach statutowych ucznia,
3. Skreślenie ucznia z listy uczniów Szkoły powinno nastąpić dopiero po wyczerpaniu innych możliwości oddziaływania wychowawczego.
4. Uczeń może być skreślony z listy uczniów również po zastosowaniu procedury określonej w § 53 Statutu.
§ 55
1. Tryb postępowania w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów:
1) po przeprowadzeniu czynności określonych w § 54 wychowawca sporządza pisemną notatkę i kieruje wniosek do przewodniczącego komisji dyscyplinarnej o rozpatrzenie sprawy,
2) komisja dyscyplinarna prowadzi postępowanie w sprawie wydając postanowienie kończące,
3) w przypadku istnienia podstawy do skreślenia ucznia z listy uczniów kieruje na piśmie wniosek do dyrektora szkoły,
4) dyrektor szkoły bada zasadność wniosku o skreślenie ucznia z listy i zarządza zebranie rady pedagogicznej,
5) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów. Uchwała może być podjęta tylko wtedy, jeżeli zachodzi okoliczność wymieniona w § 53 niniejszego Statutu,
6) dyrektor zasięga na piśmie opinii samorządu uczniowskiego w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły,
7) Skreślenie ucznia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły decyzją administracyjną w trybie kodeksu postępowania administracyjnego na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
2. Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły powinno nastąpić dopiero po wyczerpaniu innych możliwości oddziaływania wychowawczego.
3. Od decyzji dyrektora szkoły o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły przysługuje prawo odwołania do Kuratora w terminie ustawowym 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem dyrektora szkoły.
4. Skreślenie ucznia z listy uczniów, musi być poprzedzone skutecznym poinformowaniem rodziców (opiekunów prawnych) o udzieleniu kary.
5. Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje uczniowi prawo do odwołania się do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji na piśmie.
6. Zgodnie z artykułem 130 kodeksu postępowania administracyjnego przed upływem terminu do wniesienia odwołania, decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w tym terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
7. Jeżeli decyzja zostanie utrzymana w mocy, zainteresowany może ją zaskarżyć do Okręgowego Sądu Administracyjnego.
www.liceum-dzdz.pl
Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Create help files for the Qt Help Framework