ROZDZIAŁ VIII 

WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI

§ 50

1. Współdziałanie wychowawcze szkoły z rodzicami ma na celu dobro poszczególnych uczniów i ogółu społeczności uczniowskiej (klasowej, szkolnej) oraz usprawnienie pracy wychowawczej z uczniami.

2. Formy współpracy przybierają postać spotkań indywidualnych i grupowych oraz kontaktów korespondencyjnych.

3. Współdziałanie rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli odbywa się w oparciu o następujące zasady:

1) partnerstwa,

2) pozytywnej motywacji,

3) wielostronnego przepływu informacji,

4) spójności oddziaływań,

5) aktywnej i systematycznej współpracy.

4. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji o swoim dziecku oraz porad w sprawach jego wychowania i dalszego kształcenia.

5. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do wyrażania opinii na temat postępów lub niepowodzeń w nauce swojego dziecka i przekazywania ich Dyrektorowi Szkoły.

6. Spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowawca oddziału ma obowiązek zorganizować co najmniej cztery razy w roku szkolnym, a są to:

1) dwa zebrania śródokresowe – informacyjne,

2) dwa zebrania podsumowujące I i II okres nauki.

7. Wychowawca ma prawo prosić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o indywidualne spotkanie na terenie Szkoły.

8. Rodzice (prawni opiekunowie) każdego ucznia mają prawo do indywidualnego kontaktu na terenie Szkoły z nauczycielami uczącymi lub z wychowawcą.

9. Rodzice uczniów mogą sporne problemy zgłaszać w celu ich rozpatrzenia do 

wychowawcy, Pedagoga szkolnego, Psychologa, Dyrektora Szkoły,

§ 51

1. Szkoła organizuje i udziela uczniom, ich rodzicom (opiekunom prawnym) oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:

1) rozpoznawaniu i diagnozowaniu środowiska ucznia,

2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości ich zaspakajania,

3) rozpoznawaniu przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych ucznia,

4) wspieraniu ucznia z wybitnymi zdolnościami,

5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

6) podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie, wspierania uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,

7) wspieraniu nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych) w rozwiązywania problemów wychowawczych,

8) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana w formie:

1) zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów,

2) porad dla uczniów,

3) porad, konsultacji, wykładów dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

4. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi pośrednictwo i specjalistyczna pomoc uczniowi i rodzicom w formie określonej w ust.3.

REGULAMIN KOMISJI DYSCYPLINARNEJ

§ 52

1. W szkole działa komisja dyscyplinarna ds. uczniów.

2. Komisja dyscyplinarna jest komisją rady pedagogicznej, powołaną do rozpatrywania trudnych przypadków wychowawczych.

3. W skład Komisji dyscyplinarnej wchodzą:

- pedagog/psycholog szkolny – przewodniczący,

- wychowawca ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana – protokolant,

- przedstawiciel rady pedagogicznej.

Skład komisji można uzupełnić o:

- przedstawiciela rady rodziców,

- przedstawiciela samorządu uczniowskiego.

4. Zgłoszenie wniosku do komisji dyscyplinarnej:

- wniosek o rozpatrzenie sprawy zgłasza wychowawca klasy, jeżeli zastosowane przez niego środki nie przynoszą rezultatów,

- wychowawca klasy występujący do komisji dyscyplinarnej zobowiązany jest do przedstawienia pisemnej informacji o istocie problemu i zastosowanych dotychczas środkach wychowawczych,

- przewodniczący komisji ustala termin posiedzenia, na którym rozpatrywana będzie sprawa ucznia,

- wychowawca klasy informuje na piśmie ucznia, jego rodziców/ opiekunów prawnych oraz przedstawiciela rady pedagogicznej o terminie posiedzenia komisji dyscyplinarnej.

5. Tryb pracy komisji dyscyplinarnej:

- posiedzenie komisji jest tajne,

- posiedzenie otwiera przewodniczący komisji,

- stawienie się ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych na posiedzenie komisji jest obowiązkowe,

- wychowawca informuje zebranych o sprawie ucznia,

- dyskusja dotycząca problemu,

- druga część obrad – komisja w ścisłym składzie formułuje wnioski dotyczące dalszego postępowania w stosunku do ucznia (obejmują one zalecane środki wychowawcze i rodzaj kary),

- przewodniczący komisji informuje ucznia i jego rodziców / opiekunów prawnych o rodzaju kary,

- w sytuacji, gdy komisja dyscyplinarna wysunie wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów, przewodniczący komisji kieruje ten wniosek do dyrektora szkoły; Jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany przez dyrektora szkoły, powoływana jest rada pedagogiczna, która go rozpatruje i wydaje uchwałę; O decyzji rady pedagogicznej ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych informuje dyrektor szkoły.

6. Kompetencje komisji dyscyplinarnej:

- wydawanie zaleceń dotyczących dalszego postępowania w stosunku do uczniów stawianych przed komisją dyscyplinarną,

- udzielanie kar dyscyplinarnych zgodnie z § 46 statutu szkoły,

- wnioskowanie o skreślenie z listy uczniów.

7. W przypadku nieobecności ucznia lub jego rodzica (opiekuna prawnego) na posiedzeniu komisji dyscyplinarnej, wyznacza się drugi termin posiedzenia celem rozpatrzenia określonej sprawy przez komisję dyscyplinarną.

§ 53

Uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły z powodów wymienionych w § 48.

§ 54

1. Przed skierowaniem wniosku do komisji dyscyplinarnej o skreślenie ucznia, wychowawca ma obowiązek:

1) zdiagnozować problem,

2) przeprowadzić rozmowę z uczniem, rodzicami (opiekunami prawnymi), powiadomić o dalszych konsekwencjach,

3) podjąć działania wychowawcze (w tym uruchomić procedurę kar),

4) podjąć współpracę z pedagogiem szkolnym.

2. Po rozpatrzeniu wniosku komisji dyscyplinarnej o skreślenie ucznia z listy uczniów oraz zasięgnięciu opinii w danej sprawie samorządu uczniowskiego (opinia ta nie jest wiążąca) dyrektor szkoły może:

1) na podstawie uchwały rady pedagogicznej w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów,

2) odstąpić od wniosku o skreślenie z listy uczniów i przywrócić w prawach statutowych ucznia,

3. Skreślenie ucznia z listy uczniów Szkoły powinno nastąpić dopiero po wyczerpaniu innych możliwości oddziaływania wychowawczego.

4. Uczeń może być skreślony z listy uczniów również po zastosowaniu procedury określonej w § 53 Statutu.

§ 55

1. Tryb postępowania w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów:

1) po przeprowadzeniu czynności określonych w § 54 wychowawca sporządza pisemną notatkę i kieruje wniosek do przewodniczącego komisji dyscyplinarnej o rozpatrzenie sprawy,

2) komisja dyscyplinarna prowadzi postępowanie w sprawie wydając postanowienie kończące,

3) w przypadku istnienia podstawy do skreślenia ucznia z listy uczniów kieruje na piśmie wniosek do dyrektora szkoły,

4) dyrektor szkoły bada zasadność wniosku o skreślenie ucznia z listy i zarządza zebranie rady pedagogicznej,

5) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów. Uchwała może być podjęta tylko wtedy, jeżeli zachodzi okoliczność wymieniona w § 53 niniejszego Statutu,

6) dyrektor zasięga na piśmie opinii samorządu uczniowskiego w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły,

7) Skreślenie ucznia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły decyzją administracyjną w trybie kodeksu postępowania administracyjnego na podstawie uchwały rady pedagogicznej.

2. Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły powinno nastąpić dopiero po wyczerpaniu innych możliwości oddziaływania wychowawczego.

3. Od decyzji dyrektora szkoły o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły przysługuje prawo odwołania do Kuratora w terminie ustawowym 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem dyrektora szkoły.

4. Skreślenie ucznia z listy uczniów, musi być poprzedzone skutecznym poinformowaniem rodziców (opiekunów prawnych) o udzieleniu kary.

5. Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje uczniowi prawo do odwołania się do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji na piśmie.

6. Zgodnie z artykułem 130 kodeksu postępowania administracyjnego przed upływem terminu do wniesienia odwołania, decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w tym terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.

7. Jeżeli decyzja zostanie utrzymana w mocy, zainteresowany może ją zaskarżyć do Okręgowego Sądu Administracyjnego.



www.liceum-dzdz.pl

Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Create help files for the Qt Help Framework